nl-NLen-GB
  • /

Na jaren werkervaring bij een bank, een uitgever, een televisieproducent en een retailer besloot Meindert de Jonge voor zichzelf te beginnen als coach en trainer. Hij helpt de deelnemende jongeren van Turn-Over tijdens zijn sollicitatietrainingen met het verbeteren van hun presentatie en gespreksvaardigheid.

“Ik geef de groepen drie keer training, steeds om de maand. Sollicitatietraining om precies te zijn, maar niet in de traditionele vorm. De jongeren moeten leren waar hun kwaliteiten liggen en hoe zij dit aan een potentiele werkgever kunnen laten zien.”

Eén van de belangrijkste doelen is de deelnemers na te laten denken over wat zij precies willen bereiken. “Iedereen maakt een moodboard waarop ze laten zien waar ze over een paar jaar zouden willen zijn. Daar komen de meest uiteenlopende dingen op: van rijk willen worden, tot het krijgen van een relatie, een gezin of een baan in de auto-industrie.”

Daarna laat hij ze oefenen. “We bootsen sollicitaties na. Een paar deelnemers spelen de werkgever, één van de groepsleden mag op gesprek komen.” Voor die setting kiest hij heel bewust: “Het is leerzaam voor iedereen in de groep om dat proces te zien. Iedereen neemt deel. Het is net zo leerzaam om jezelf voor te stellen als om de vertegenwoordiger van het bedrijf te spelen. Velen van hen weten dondersgoed bij elkaar te beschrijven wat er niet goed gaat. Dat opent hun ogen.”

De Jonge geeft praktische tips: kijk iemand aan als je diegene een hand geeft, recht je rug, gebruik geen straattaal tijdens een sollicitatiegesprek. “Soms gaat het dieper. Dan kijk ik naar hoe iemand erbij zit, wat hij uitstraalt. Mijn aanpak is zo persoonlijk mogelijk.”

Bij de derde en laatste bijeenkomst vraagt hij de jongeren om input. “Op basis daarvan maak ik een programma. Het is goed dat de jongens zelf nadenken over wat ze willen leren. De vorige keer gaven ze aan dat ze wilden oefenen met lastige gesprekken en dat ze beter wilde leren presenteren. Dan gaan we dat doen!”

De Jonge de trainingen laten geven, was een logische keuze. Hij werkte jarenlang als marketeer bij ABM Amro en was directeur van een uitgeverij voordat hij zijn eigen trainingsbureau begon. “Ik geef trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en commercie bij bedrijven als KLM, maar ook bij de overheid, provincie en gemeenten.” Zo kwam hij toevallig met Turn-Over in aanraking. “Dat is ontzettend leuk. Vooral als ik merk dat het kwartje valt. Dat ik een jongen iets anders zie doen dan hij daarvoor deed. Al is dat natuurlijk niet alleen mijn verdienste. Die ontwikkeling is mooi.”

Met trots werken wij o.a. samen
Stichting Turn-Over maakt gebruik van cookies

Wij plaatsen cookies om uw ervaring op de website te verbeteren. De cookies die vereist zijn om de website te gebruiken zijn wettelijk toegestaan. Voor de andere cookies kunt u hieronder toestemming geven.

meer informatie